Yhdistyksen historiaa

Lähikuva taulusta, jossa on piirros Vanhasta nuorisoseurantalosta (Rientola).
Vanha nuorisoseurantalo Rientola sijaitsi nykyisen pysäköintialueen paikalla. Kuva: Nivalan Nuorisoseura ry.

Nuorisoseuran perustamisesta keskusteltiin jo keväällä 1895 ja perustavaksi kokoukseksi on merkitty kokous 8.12.1895. Ensimmäiseen johtokuntaan tuli esimieheksi Kyösti Kallio, kirjusiksi Taneli Mantila sekä muiksi jäseniksi Kaarlo Toiminen, Otto Hyryläinen, Emil Lundkvist, Anna Lundkvist, Anna Korva ja Aino Turpeinen. (Valoa ja voimaa Rientolasta, 100-vuotishistoriikki 1995). Nivalan Nuorisoseura ry tulee siis toimineeksi 130 vuoden ajan vuonna 2025.

Nuorisoseura perustettiin aikanaan palvelemaan ihmisiä henkisen ja fyysisen harrastamisen ja kulttuurin saralla. Alkuvuosina nuorisoseuralla oli muun muassa oma kirjasto ahkerassa käytössä, jolla haluttiin tukea etenkin nuorison kirjallisuuden harrastusta. Näitä kirjoja on vieläkin tallella nuorisoseuralla.

Vanha toimitalo oli nykyisen pysäköintipaikan paikalla. Talon päässä oli ulkolava esiintymisiä varten.

Nykyinen talo on rakennettu 1978. Sen valmistuminen on näyte nivalalaisesta talkoohengestä. Talon valmistumisesta on raportoitu muun muassa, että sen rakentamiseen osallistui paikan päällä 1004 henkilöä. Operaatio Puutavaran keräys käsitti koko pitäjän ja lahjoittajia oli 786 ja Operaatio Sementtisäkki keräsi 268 osallistujaa. Lisäksi ostettiin ainaisjäsenyyksiä, nimikkotuoleja ja lahjoitettiin rahaa rakentamiskustannuksiin niin yksityisten kuin yritystenkin toimesta.

Lähikuva kirjasta, jossa on lueteltuna nykyisen toimitilan rakentamisessa mukana olleiden nimiä.
Nykyisen toimitilan rakentamisen vaiheet ja siihen osallistuneet on dokumentoitu huolellisesti. Kuva: Nivalan Nuorisoseura ry.

Kaikki työ talon kunnossa pidon ja toiminnan pyörittämisen osalta on kautta historian tehty pyyteettömästi talkoilla ja tehdään edelleenkin. Jotakin hankitaan ostopalveluna, kuten tilitoimistopalvelut ja lumen auraus.